DBAJ O ZDROWIE

Po jakie witaminy sięgać w trakcie pandemii? Mądra suplementacja organizmu

Po jakie witaminy sięgać w trakcie pandemii? Mądra suplementacja organizmu

Rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-CoV-2 wywołującego COVID-19 sprawia, że pojawia się wiele teorii na temat leczenia tej choroby i porad, jak uchronić się przed zarażeniem. Jednak nie wszystkie „dobre rady” dotyczące leczenia czy stosowania suplementów diety i witamin zapewnią ochronę przed koronawirusem.

Witaminy a koronawirus – czy pomogą obronić się przed koronawirusem?

W trakcie pandemii warto sięgać po suplementy, które wzmocnią odporność organizmu, ale jedynie jako działanie profilaktyczne i dodatkowe. Ani suplementy, ani specjalna dieta nie pomagają w walce z samym koronawirusem. Jak zatem budować odporność w czasie pandemii koronawirusa?

Jak zauważa Polskie Towarzystwo Dietetyki odnośnie do żywienia w zapobieganiu i leczeniu COVID-19: „Jak dotąd nie ma żadnych dowodów naukowych potwierdzających skuteczność stosowania określonych suplementów diety, składników mineralnych i/lub witamin, które chronią przed koronawirusem”. Mimo to rozsądna suplementacja organizmu, dopasowana do potrzeb, może podnieść odporność organizmu i zmniejszyć ryzyko zarażenia się wirusami, w tym m.in. koronawirusem COVID-19. Szczególnie istotne dla odporności są:
• Żelazo
zdrowa

Koronawirus – witaminy. Suplementy czy dieta?

Polskie Towarzystwo Dietetyki podkreśla, że odpowiednio zbilansowana i zróżnicowana dieta jest źródłem cennych i niezbędnych składników odżywczych, a te z kolei wspierają funkcjonowanie układu odpornościowego. Produkty, które codziennie spożywamy, są bogate w witaminy i minerały, które wpływają na naszą odporność. Najlepsze witaminy na wzmocnienie organizmu to te pochodzenia naturalnego, pozyskiwane z pożywienia. Warto zatem zadbać o codzienne menu, urozmaicić je o świeże warzywa i owoce. Część z nich można też pozyskać z suplementów. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że regularna suplementacja, sprawi, że będziemy zabezpieczeni przed koronawirusem.

Jakie witaminy wzmocnią odporność organizmu?

Budowanie odporności to długotrwały proces, na który składa się wiele elementów – jak m.in. aktywność fizyczna, zbilansowana dieta, prowadzenie zdrowego trybu życia, odpowiednia ilość snu czy unikanie stresu oraz dostarczanie niezbędnych witamin, minerałów i probiotyków, czyli tzw. „dobrych bakterii”.

Witamina D. Jedną z polecanych witamin jest witamina D, którą łykamy najczęściej w okresie jesienno-zimowym, gdy brakuje słońca. Może ona wpłynąć na poprawę odporności oraz na nasze samopoczucie, ma właściwości przeciwzapalne i immunomodulujące. Jej niedobór może oznaczać zwiększoną autoimmunizacje, a także podatność na infekcje. Nie ma jednak badań i dowodów potwierdzających, że mogłaby uchronić nas przed zakażeniem koronawirusem ani wyleczyć chorobę COVID-19. Z pewnością jednak może podnieść odporność organizmu. Wybieraj witaminę D sprzedawaną jako lek – zażywanie rekomendowanej dziennej dawki dostosowanej do wieku i masy ciała jest bezpieczne, ale jej przyjmowanie warto skonsultować z lekarzem.

ALINESS
NOBLE

Witamina C. Witamina C nie zapobiega COVID-19 czy pozostałym infekcjom, nie leczy ich, ale oddziałuje na naszą odporność i kondycję, a to najlepszy sposób na zachowanie zdrowia. Jej niedobór skutkuje osłabieniem odporności i zwiększoną podatnością na infekcje. Witamina C reguluje procesy pochłaniania drobnoustrojów chorobotwórczych przez leukocyty, stanowi silny antyoksydant walczący z wolnymi rodnikami. Trzeba jednak zaznaczyć, że zadba o odporność jedynie wtedy, gdy dzienne zapotrzebowanie na ten związek jest zaspokajane. Zażywanie suplementów ma sens, kiedy mamy niedobór witaminy C, a nasza odporność jest osłabiona.

• Witamina A. Znana jest też jako witamina przeciwzapalna, bo pełni ważną rolę we wzmacnianiu funkcji odpornościowych organizmu. Uczestniczy w rozwoju układu odpornościowego i humoralnych procesach odpornościowych. Ponadto wykazuje działanie terapeutyczne w leczeniu różnych chorób zakaźnych.
• Inne witaminy i minerały. Na wzmocnienie odporności mogą wpływać także witamina E, B6, B12, kwas foliowy, a także mikroelementy, jak żelazo, cynk i selen, które wspomagają obronę immunologiczną. Cynk może obniżyć liczbę infekcji i skrócić przebieg przeziębienia, jeśli sięgniemy po niego w ciągu 24 godzin od wystąpienia objawów, selen to przeciwutleniacz i składnik odżywczy dla funkcji odpornościowych. Dodatkowo wzmacnia mechanizmy obronne organizmu przed bakteriami i wirusami.
Pokaż więcej wpisów z Maj 2021

Polecane

Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel