DBAJ O ZDROWIE
28.08.2021

Witamina D3. Na co pomaga, gdzie występuje, dlaczego jest tak potrzebna?

Witamina D3. Na co pomaga, gdzie występuje, dlaczego jest tak potrzebna?

Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne jest zaspokojenie jego zapotrzebowania na witaminy oraz makro i mikroelementy. Najbardziej wartościowe źródło większości witamin to pożywienie. Jednak, w zależności od konkretnej witaminy, czasem zaspokojenie zapotrzebowania na nią wyłącznie z posiłków jest bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. W takiej sytuacji, w celu zapobiegania niedoborom, konieczne może być przyjmowanie suplementów diety. Jedną z najważniejszych witamin jest witamina D3. Jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju dzieci, a także bezcenna dla zdrowia i samopoczucia dorosłych. Na co pomaga witamina D3, w jakich produktach znajdziesz jej najwięcej, jakie mogą być objawy i skutki jej niedoborów? Podpowiadamy!

Witamina

Dlaczego witamina D3 jest nazywana witaminą słońca?

Witaminę D3 często określa się jako witaminę słońca. Zależność między promieniowaniem UVB a witaminą D3 jest bardzo duża. Upraszczając, można powiedzieć, że witamina D3 jest wytwarzana z cholesterolu w wyniku ekspozycji skóry na słońce.

Można więc przyjąć, że jest to najzdrowszy i najlepszy sposób na zaspokojenie zapotrzebowania organizmu na witaminę D3 - bo jest w pełni naturalny. Organizm człowieka, pod wpływem działania promieniowania słonecznego potrafi sam wytwarzać witaminę D3, jednak problem - i to spory - polega na tym, że aby wyłącznie w ten sposób dostarczyć odpowiednią ilość witaminy D3, osoby z jasną karnacją musiałyby przebywać na słońcu przez około 15 minut dziennie, co najmniej z odsłoniętymi przedramionami i podudziami. O ile w miesiącach letnich (od maja do września), słonecznych i ciepłych dni jest całkiem sporo, o tyle jesienią, zimą i wiosną słońca jest zdecydowanie za mało na to, by synteza była możliwa w wystarczającej ilości. Oprócz tego w letnich miesiącach synteza witaminy D jest największa w określonych godzinach: między 10 a 15 i to pod warunkiem, że niebo jest bezchmurne.

Dodatkowo trzeba pamiętać o tym, że im mniejsza powierzchnia skóry wyeksponowana na słońce, tym mniejsza jest synteza witaminy D59 . W miesiącach zimowych, z pewnością organizm nie wytworzy tyle witaminy co w miesiącach letnich, chociażby przez to, że zimą odsłonięte mamy tylko niewielkie części ciała.

Inna sprawa, że wraz z wiekiem zmniejsza się zdolność organizmu do syntezy tej witaminy pod wpływem promieniowania UVB60.

W świetle tych faktów wniosek jest dość jednoznaczny: zaspokojenie potrzeb organizmu na witaminę D wyłącznie ze słońca jest możliwe tylko w okresie letnim, pod warunkiem dobrej pogody (tj. bezchmurnego nieba), przy założeniu, że na słońce eksponowana jest duża powierzchnia skóry, a organizm nie ma zwiększonego zapotrzebowania (jak np. w otyłości czy stwierdzonym niedoborze witaminy D). W innym przypadku wspomaganie suplementami diety jest konieczne. Zwłaszcza, że coraz częściej są one produkowane w formach łatwo przyswajalnych.

Witamina D - na co pomaga?

Dlaczego witamina D jest tak ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu? Nad jej rolą dla zdrowia na przestrzeni lat pracowało wielu naukowców. Dzięki temu dostępne dziś wyniki badań są dość jednoznaczne i zaskakujące.

Witamina D znana jest przede wszystkim ze swoich właściwości regulujących gospodarkę wapniowo-fosforanową, jednak dziś wiadomo, że to zaledwie jeden z wielu obszarów jej działania. Współczesne badania potwierdzają, że witamina D nie tylko zmniejsza ryzyko wystąpienia różnych chorób, ale ma również ogromny wpływ na proces ich leczenia. Ma również właściwości zmniejszające występowanie chorób o podłożu autoimmunologicznym. To jednak nie wszystko! Badania wykazują również, że witamina D ma nieocenione znaczenie w profilaktyce chorób krążenia i depresji, a nawet nowotworów.61

Oprócz tego witamina D ma istotny wpływ na zwiększenie siły mięśni, co jest niezwykle istotne dla osób uprawiających sport. Witamina D jest również istotnym czynnikiem, indukującym różnicowanie komórek zdrowych i nowotworowych. Dodatkowo chroni genom przed nagromadzeniem się mutacji, a tym samym zmniejsza ryzyko przekształcenia się komórek w nowotworowe. Dzięki temu, że witamina D wpływa na różnicowanie tkanek, jest także istotnym czynnikiem, zmniejszającym ryzyko powstawania przerzutów nowotworowych. Badania wskazują na to, że dostateczna podaż witaminy D zmniejsza ryzyko zachorowania aż na 17 rodzajów nowotworów, w tym najczęściej występujących, jak rak jajników, prostaty, macicy, piersi czy pęcherza moczowego.62

Na tym jednak nie koniec właściwości witaminy mającej tak duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie człowieka. Oprócz tego:

witamina D wpływa na przemianę materii - docenią ją więc przede wszystkim osoby dbające o sylwetkę;
● wspomaga procesy regeneracyjne wątroby;
● wspiera regenerację neuronów;
● jest istotnym czynnikiem wspierającym naturalną odporność organizmu.
Niedostateczna ilość witaminy D w organizmie może więc mieć znaczący wpływ na zaburzenie wielu procesów w nim zachodzących.

Witamina

Znaczenie witaminy D dla rozwoju dzieci

Witamina D ma spory wpływ na prawidłowy rozwój dzieci. Dlaczego? Ponieważ jest istotnym regulatorem gospodarki wapniowo-fosforanowej, co ma nieoceniony wpływ na prawidłową gęstość mineralną kości. Witamina D jest także niezbędna dla prawidłowego wchłaniania wapnia i mobilizacji tego pierwiastka w sytuacji, gdy w diecie jest go za mało w stosunku do zapotrzebowania.63 Przekłada się to na mocne kości i zęby. Dodatkowo przyczynia się do właściwego funkcjonowania układu nerwowego.

Witamina D - gdzie występuje?

Synteza skórna witaminy D jest istotnym źródłem witaminy D, jednak ze względu na to, że w polskim klimacie słońca jest za mało, zwłaszcza w jesiennych, zimowych i wiosennych miesiącach, witaminę D należy dostarczać także z innych źródeł. Drugim w kolejności wartościowym źródłem witaminy D jest pożywienie. Tej witaminy znajdziesz najwięcej w tłustych rybach i olejach z ryb, a w mniejszym stopniu także w mleku i jego przetworach.64

Oprócz tego witaminę D znajdziesz również w mięsie, przede wszystkim drobiowym i czerwonym, a także w jajkach i wątróbce. Pamiętaj o tym, że witamina D jest jedną z tych, które rozpuszczają się w tłuszczach. Zadbaj więc o to, by w codziennej diecie znalazła się odpowiednia ilość tłuszczu.

Niedobory witaminy D - czym skutkują?

Za niedobór witaminy D w organizmie uznaje się sytuację, w której jej poziom wynosi mniej niż 20 ng/ml. Jeśli ten stan trwa długo, mogą wynikać z tego poważne konsekwencje zdrowotne, zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych, a szczególnie wśród seniorów. Najpoważniejsze konsekwencje niedoboru witaminy D to zaburzenie regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej, co pociąga za sobą ryzyko osteoporozy u dorosłych i krzywicy u dzieci. Jeśli więc przeprowadzone badania wskazują na niedobór witaminy D w organizmie, to ratunkiem okazują się preparaty zawierające witaminę D3, regulujące wchłanianie wapnia i fosforu.

Badania wskazują również na to, że niedobory witaminy D mają wpływ na zaburzenie równowagi autoimmunologicznej, co w konsekwencji może prowadzić do pojawienia się chorób o podłożu autoimmunologicznym.65

Wskazuje się również na związek niedoborów witaminy D w życiu płodowym i wczesnym dzieciństwie a zwiększonym ryzykiem borykania się z depresją i schizofrenią w późniejszych latach życia.66 Wielu naukowców stawiało tezę, że niedobór witaminy D ma istotny wpływ na zwiększenie ryzyka zachorowania na depresję, niezależnie od wieku. W świetle różnych badań stwierdzono, że osoby z niewielką zawartością witaminy D były bardziej podatne na depresję, a uzupełnienie jej niedoborów przekładało się na poprawę kondycji psychicznej.67

Zapotrzebowanie na witaminę D

Jakie dzienne dawki witaminy D można uznać za zaspokajające zapotrzebowanie organizmu? Dawkowanie różni się przede wszystkim ze względu na wiek. Wskazuje się na to, że:

• niemowlęta do 12 miesiąca życia powinny przyjmować 400-600 IU dziennie
• dzieci do 10 roku życia 600-1000 IU dziennie
• dzieci w wieku nastoletnim oraz dorośli i seniorzy 800-2000 IU dziennie
• dawki ulegają zwiększeniu w przypadku nadwagi i otyłości

Suplementy diety z witaminą D

Dostarczanie odpowiednich ilości witaminy D ze słońca i posiłków może nie być wystarczające. Dlatego, w ramach profilaktyki niedoborów witaminy D w organizmie, warto sięgnąć (najlepiej zawsze po konsultacji z lekarzem) po suplementy diety z witaminą D. Na rynku znajdziesz mnóstwo propozycji różnych producentów, a preparaty różnią się przede wszystkim składem i dawką witaminy D. Dla dorosłych najbardziej polecane są preparaty z 2000 lub 4000 j.m witaminy D. Różne witaminowe suplementy diety, w tym preparaty z witaminą D, znajdziesz na eZebra.pl!
Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2021

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel