DBAJ O ZDROWIE

Zdrowie o każdej porze, czyli jak wspierać odporność?

Zdrowie o każdej porze, czyli jak wspierać odporność?

Odporność organizmu jest istotna o każdej porze roku, w każdym momencie naszego życia. Jeszcze nigdy jednak nie była tak istotna, jak jest teraz. Epidemia koronawirusa to dla wielu z nas test odpowiedzialności społecznej, a dla naszych organizmów – sprawdzian odporności. W tym trudnym czasie musimy zrobić wszystko, by kompleksowo zadbać o swój organizm. Tak, by miał siłę do walki z infekcjami, był mocny, pełen energii i zapewniał nam dobre samopoczucie. Jak wspierać odporność na co dzień? Podpowiadamy

Co na odporność organizmu?

Układ immunologiczny jest odpowiedzialny za chronienie nas przed chorobami. Silny i zdrowy potrafi odeprzeć ataki drobnoustrojów chorobotwórczych, które odpowiadają za rozwój różnego rodzaju infekcji. Dobra odporność to świetne samopoczucie, doskonała kondycja i zdrowie – najcenniejsze, co mamy. Żeby pomóc naszemu układowi immunologicznemu w prawidłowym funkcjonowaniu, musimy skrupulatnie się o niego zatroszczyć. Nie wystarczy raz na jakiś czas sięgnąć po suplement z witaminą C. Co jest ważne dla odporności, jak o nią dbać i z czego zrezygnować?

Jak dbać o odporność? Zdrowa dieta

Podstawą dbania o zdrowie jest włączenie do naszej diety pełnowartościowych, odżywczych produktów, które pozwolą dostarczyć organizmowi niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania witamin, minerałów i składników odżywczych. Od zmian w jadłospisie należy zacząć walkę o dobrą odporność. Co powinniśmy jeść, by zachować zdrowie?

 

1. Warzywa – najzdrowsze produkty żywnościowe, którymi możemy się zajadać właściwie do woli. Są niskokaloryczne, nie prowadzą do tycia, dostarczają nam całej masy witamin i mikroelementów. Co na odporność wybierać? Szczególnie istotne są produkty z dużą zawartością witaminy C:

• Natka pietruszki

• Papryka czerwona i zielona

• Chrzan

• Brukselka

• Szpinak

• Kalafior

• Jarmuż

Już jedna łyżka natki dziennie dostarcza nam niezbędnej dziennej dawki witamin C i A. Wystarczy dosypać ją do ulubionej sałatki, obrzucić nią ziemniaki lub dosypać do talerza z gorącą zupą, by otrzymać prawdziwą witaminową bombę wspierającą odporność.

warzywa
owoce

 

2. Owoce – to kolejne zdrowe produkty na naszej liście. Co prawda owoce zawierają sporo cukru, więc należy je spożywać z umiarem, ale są przepełnione witaminami i minerałami, które kompleksowo będą dbać o nasze zdrowie. Po które owoce warto sięgać, by wzmacniać układ immunologiczny?

• Truskawki

• Porzeczki

• Maliny

• Kiwi

• Owoce cytrusowe

• Banany

We wszystkich znajdziemy sporą dawkę witaminy C oraz inne substancje niezbędne do zachowania zdrowia i dobrej kondycji. Najlepiej jeść je na surowo, ale można też dodawać owoce do herbaty, deserów, śniadaniowej owsianki. Pysznie i zdrowo!

 

3. Produkty pełnoziarniste – makaron, ryż, chleb i inne produkty pełnoziarniste są niezbędne dla zdrowia. Znajdziemy w nich m.in. niacynę, która odpowiada za prawidłowy stan błon śluzowych, kwas foliowy biorący udział w procesach krwiotwórczych, żelazo niezbędne do tego, by nasza odporność pracowała na pełnych obrotach czy cynk, który stanowi istotne wsparcie dla układu immunologicznego. Produkty z pełnego ziarna świetnie sprawdzają się jako codzienne wsparcie zdrowia – włączmy je do swojej diety już dziś. Jeśli nie jemy odpowiednio dużo pieczywa, makaronów czy ryżu pełnoziarnistego, będziemy zmuszeni sięgnąć po suplementy diety, które pozwolą uzupełnić niedobory niektórych substancji w organizmie. Szczególnie przydadzą się: cynk, magnez, witaminy z grupy B.
4. Woda – nawadnianie organizmu jest niezwykle istotne z punktu widzenia odporności, ale nie tylko. Nigdy dość powtarzania tej złotej myśli – każdego dnia powinniśmy wypijać przynajmniej dwa litry płynów. Nie musimy oczywiście ograniczać się do samej wody, ale na pewno nie powinniśmy z niej rezygnować. Nawadniać możemy się również ziołowymi naparami, sokami z owoców i warzyw, herbatą, mlekiem, a nawet kawą. Ale wciąż to woda jest najistotniejszym dla naszego zdrowia płynnym składnikiem diety. Nie zapominajmy o niej!
5. Suplementacja – jak zadbać o odporność? Suplementując te składniki, których nie jesteśmy w stanie dostarczyć z dietą. W tym kontekście szczególnie istotna jest witamina D, której w okresie jesienno-zimowym brakuje większości z nas. Nie jesteśmy w stanie pozyskać jej wystarczających ilości z jedzenia, więc musimy sięgnąć po zewnętrzne wsparcie. Polecane produkty:
SFD D3 + K2 SUPLEMENT DIETY 90 TABLETEK



OSTROVIT VITAMIN D3 2000 IU SUPLEMENT DIETY SOFTGELS 60 TAB



VITA-D-LIP LIPOSOMALNA WITAMINA D 2000 UI 30 SASZETEK

Co na odporność? Ruch!

Kiedy zadbamy już o zdrową dietę, przyjdzie czas na kolejne kroki. Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem zrównoważonego trybu życia. Pozwala dotlenić organizm, dba o mięśnie, wspiera odporność. Każdego dnia powinniśmy fundować sobie optymalną dawkę ruchu. Nie musimy od razu startować w maratonie, żeby się zatroszczyć o swoje zdrowie. Każdy znajdzie taką formę aktywności, która przypadnie mu do gustu. Możemy spacerować, biegać, tańczyć, uprawiać jogę lub pilates, pływać – opcji jest cała masa. Niezależnie od tego, którą z nich wybierzemy, będziemy kompleksowo wspierać nasz układ immunologiczny.

Odpoczynek dla zdrowia

Co jeszcze pomoże odporności? Odpoczynek. To coś, o czym często zapominamy. Zagonieni, przemęczeni i zestresowani nie umiemy już się relaksować i dbać o komfort psychiczny. Tymczasem badania pokazują jasno, że nadmierny stres jest dla nas bardzo niebezpieczny. Kortyzol, który się wytwarza pod jego wpływem, wpływa bezpośrednio na osłabienie odporności i zwiększa naszą podatność na infekcje. Żeby się zatroszczyć o układ immunologiczny, musimy na nowo nauczyć się odpoczywać.

Na początek ustalmy sobie plan działania. Przynajmniej raz w tygodniu wygospodarujmy kilka godzin tylko dla nas. To czas, w którym sto procent uwagi poświęcimy swojemu komfortowi. Urządźmy sobie relaksującą kąpiel z olejkami, rozstawmy świece w łazience, zanurzmy się w ciepłej wodzie i relaksujmy.

Nie zapominajmy też o odżywczym śnie. Zmęczony organizm to organizm podatny na infekcje. Dbajmy o siebie kompleksowo, a z pewnością zauważymy różnicę w samopoczuciu.


Pokaż więcej wpisów z Luty 2021

Polecane

Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel