DBAJ O ZDROWIE

Oddychamy. Jak się uspokoić i pokonać stres?

Oddychamy. Jak się uspokoić i pokonać stres?

Stres to problem, który dotyka każdego z nas. Niemal każdego dnia jesteśmy narażeni na jego zgubne skutki. Bóle głowy, mięśni i stawów, problemy trawienne, ciągły niepokój – wszystkie te objawy mogą być bezpośrednio powiązane ze stresem. Jak najlepiej sobie z nim radzić i odzyskać spokój? Oto najlepsze sposoby na walkę ze stresem.

Czym grozi długotrwały stres?

Przeciągający się stan napięcia nerwowego może doprowadzić do zwiększenia stężenia poziomu kortyzolu w naszym organizmie, który z kolei wiąże się z zahamowaniem wydzielania dopaminy i serotoniny, czyli hormonów odpowiedzialnych za nasze dobre samopoczucie, odpowiedni poziom energii oraz motywację. Jakie są inne skutki pozostawania pod wpływem długotrwałego stresu?
stres
• Osłabienie i poczucie zmęczenia;
• Apatia;
• Brak chęci do działania;
• Depresja;
• Zaburzenia lękowe;
• Nadciśnienie;
• Przyspieszony puls i związane z nim ryzyko chorób serca;
• Cukrzyca;
• Problemy skórne (np. nasilenie zmian trądzikowych), które nie zmniejszają się mimo stosowania odpowiednich maści i żeli;
• Nadpotliwość i zimne poty;
• Drżenie mięśni;
• Choroby autoimmunologiczne;
• Bezsenność;
• Zaburzenie pracy układu odpornościowego i związana z nim podatność na infekcje wirusowe, bakteryjne i grzybicze;
• Utrata apetytu;
• Wzmożony apetyt;
• Utrata jędrności skóry i pojawienie się na niej nowych zmarszczek, które nie znikają mimo regularnej aplikacji odpowiednich produktów przeciwzmarszczkowych;
• Zespół jelita drażliwego;
• Wypadanie włosów;
• Osłabienie koncentracji i pamięci;
• Problemy z trawieniem.
POSITIVUM

Co wzmaga w nas napięcie?

Jak już ustaliliśmy, czynnikiem odpowiedzialnym za nasze złe samopoczucie związane z przewlekłym stanem napięcia nerwowego jest podniesiony poziom kortyzolu we krwi. Co przyczynia się do jego wzrostu?

Nieodpowiednia dieta: zwiększenie stężania kortyzolu w organizmie człowieka często jest wynikiem niewłaściwych nawyków żywieniowych, do których należą objadanie się, niedojadanie, spożywanie produktów wysoko przetworzonych, bogatych w sól i cukry proste, nadmierne spożycie tłuszczów trans, picie alkoholu, kawy i mocnej herbaty. Oprócz tego na poziom stresu wpływa również nieodpowiednie nawodnienie, nieregularne jedzenie oraz rezygnacja z przyjmowania suplementów diety;

Niehigieniczny tryb życia: wzrost kortyzolu nierzadko jest efektem korzystania z różnego rodzaju używek, braku dobrej jakości snu i wypoczynku, rezygnacji z regularnych ćwiczeń fizycznych oraz przepracowania;

Stres fizyczny: czyli częste przebywanie w pomieszczeniach, w których panuje wysoka lub niska temperatura, ekspozycja na jasne światło, hałas;

Stresujące sytuacje: wywołujące obciążenie psychiczne związane z problemami osobistymi lub zawodowymi, presją otoczenia, doświadczeniami traumatycznymi;

Otyłość;

Intensywny wysiłek fizyczny: czyli ćwiczenia obciążające mięśnie, trwające dłużej niż 45 minut.

Jak pokonać stres, czyli kilka prostych sposobów na nerwy

Do najpopularniejszych sposobów radzenia sobie ze stresem należą:

Medytacja: czyli niezawodna metoda łagodzenia przeciągającego się stanu napięcia emocjonalnego polegająca na całkowitym wyciszeniu naszego umysłu i wprowadzeniu się w odmienny stan świadomości. Podczas jej wykonywania skupiamy się przede wszystkim na naszym oddechu i staramy się odciąć od otaczającego nas świata. Tego rodzaju relaksacja może być praktykowana zarówno samodzielnie, jak i w grupie lub przez Internet. Aby ułatwić sobie wprowadzanie się w stan bliski nirwanie, przed rozpoczęciem medytacji dobrze jest upewnić się, że nikt nam w niej nie przeszkodzi. Ponadto warto również zapalić kilka świeczek oraz odświeżyć powietrze ulubionym olejkiem eterycznym;

Spisywanie uczuć: przelewanie frustracji, stresów oraz niepowodzeń na papier przynosi ulgę i sprawia, że łatwiej nam opanować towarzyszące im nerwy;

Relaksacja: polega na napinaniu wszystkich mięśni ciała (najlepiej robić to w pozycji leżącej) przez 10 sekund, po których należy całkowicie się rozluźnić;

Wizualizacja: to proste ćwiczenie, podczas którego siadamy po turecku, zamykamy oczy, wyobrażamy sobie wymarzone miejsce i staramy się skupić na jego szczegółach. Wizualizacje pozwalają na odcięcie się od rzeczywistości i wspomagają redukcję stresu.

https://www.ezebra.pl/pl/products/zdrowie/suplementy/odpornosc/sanprobi-stress-probiotyki-suplement-diety-20-kapsulek-118893.html
NATURALNE

Zdrowy tryb życia, czyli to, co najlepsze na stres

Aby uspokoić skołatane nerwy, warto również postawić na higieniczny tryb życia. Jakie jego elementy okazują się najistotniejsze?

Ćwiczenia fizyczne: regularne uprawianie sportu nie tylko hamuje wydzielanie kortyzolu, ale również przyśpiesza produkcję serotoniny i dopaminy, dzięki którym czujemy się wypoczęci, zrelaksowani i pełni energii;

Zdrowa dieta: spożywane przez nas posiłki mają ogromne znaczenie w kwestii naszego samopoczucia, a odpowiednio dobierane mogą znacząco zmniejszyć ilość i intensywność naszego codziennego stresu. Co więc należy nakładać na talerz, żeby znów poczuć w sobie siłę i spokój? Przede wszystkim warzywa i owoce, ale warto pamiętać także o chudym mięsie, rybach, orzechach i wyrobach pełnoziarnistych. Dobrze jest również wzbogacać swoją dietę odpowiednimi suplementami;

Wypoczynek: spokojny sen i czas przeznaczony na odpoczynek niezwykle skutecznie wypływają na obniżenie stężenia kortyzolu w naszej krwi.

Domowe spa, czyli co na uspokojenie okaże się najlepsze

Domowe spa to kolejny niezwykle skuteczny sposób na uspokojenie skołatanych nerwów. Jak je przygotować? To proste – wystarczy nalać do wanny gorącą wodę, dodać do niej ulubiony płyn do kąpieli, wsypać garść specjalnej soli, zapalić świeczki i puścić relaksującą muzykę. Dodatkowo podczas takiego wypoczynku możemy uraczyć się lampką pysznego wina, nałożyć na twarz maseczkę i oddać się wciągającej lekturze. Po wyjściu z wanny warto skusić się również na samodzielne wykonanie zabiegów manicure i pedicure oraz wypróbować kilka technik automasażu.

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2021

Polecane

Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel